Angolul kell előadnod? Máris felment a vérnyomásod?
Bizony, sokszor duplán okozz stresszt az angol nyelvű prezentáció, hiszen nem elég, hogy egy nagyobb közönség előtt kell előadnunk, mindezt angolul kell tennünk – magyar anyanyelvű előadóként.
A legjobb előadóval is előfordulhat ebben a helyzetben, hogy leblokkol és megakad – hiába vagyunk szakmailag a helyzet magaslatán, pszichésen sokkal nagyobb rajtunk a nyomás, hogy mit szól a közönség, ha esetleg hibát vétünk, esetleg nem tökéletes az angolságunk, vagy a stressz miatt nem jut eszünkbe egy angol kifejezés.
A nyomást csak fokozhatja, ha anyanyelvi angoloknak kell előadnunk, hiszen akkor nem tudjuk azzal nyugtatni magunkat, hogy a hallgatóságunk sem angol ajkú - tudják, hogy ők is követnének el hibát angolul.
Lehet, hogy meglepő, de a tanulmányok szerint a nyelvtudásunk szintje sokkal kevésbé van hatással a prezentáció hatékonyságára, mint azt általában gondoljuk. Ennek az az oka, hogy egy prezentációra fel lehet készülni, még a váratlan helyzetekben is van valami kiszámíthatóság. Ha pedig tudjuk, hogy mire számítsunk, akkor arra rá tudunk készülni és ezért magabiztosabban állunk a mikrofon vagy a pulpitus mögé.
De mire figyeljünk nem anyanyelvi angol beszélőként?
Íme néhány tipp a hatékony angol nyelvű prezentációhoz
1. Pontosan határozd meg a célt
Ha tudjuk, hogy mit akarunk elérni a prezentációnkkal, akkor eleve úgy választjuk ki a prezentációnk fajtáját és az alkalmazandó technikát, hogy az segítsen minket az egész folyamat alatt. Ehhez bármikor tudunk nyúlni az előadás során, mankóként használva. Ha pontosan meghatározzuk és lefektetjük az elérendő célt, akkor ezt logikai kapcsolatként kamatoztatni tudjunk. Például az előadásod célja lehet: információ adás (egy termékről vagy szolgáltatásról) tanítás, motiválás, meggyőzés, az érdeklődés felkeltése, döntést hozásra sarkallás.
Mindegyik típusnál másfajta prezentációs stílust és technikát érdemes használni. Szerencsére, ha tudjuk, hogy milyen technikára van szükségünk, angolul tökéletesen fel tudunk rá készülni: hogyan tudunk kérdést feltenni, hangsúlyozni vagy esetleg udvariasan cselekvésre bírni a közönségünket.
2. Ismerd meg a közönségedet
Természetesen a cél meghatározásához elengedhetetlen, hogy ismerjük a közönségünk hátterét, érdeklődési körét, valamint nem elhanyagolható módon: mi motiválja, hogy részt vegyen az előadásunkon.
A kulturális különbségek is sokat számítanak, ezért kifejezetten jó tudni a közönségünk etnikai hovatartozását. Például egy amerikai közönségnél sportból vett példákkal nagyobb hatást tudunk elérni, míg az ázsiai hallgatóság nem biztos, hogy érteni fogja az európai vicceket.
3. Jól építsd fel a prezentációt
A jól felépített prezentáció magabiztosságot ad, mert tudod honnan hová akarsz eljutni, milyen logikai kapcsolatokon keresztül. Ha bármikor is úgy érzed, hogy elvesznél a részletekben, van hova visszanyúlni és gyorsan újra pályára tudod állítani magad.
4. A bevezetést tanuld meg folyékonyan angolul
Felejtsd el a power point-ot! A bevezetésnél legalábbis mindenképp. Az idegen nyelvű beszélő hajlamos a power point-ra hagyatkozni és telezsúfolni információval, csak hogy biztonságban érezze magát. Ez sokszor az előadás rovására megy, hiszen pontosan tudjuk, hogy a slide-ok csak illusztrációként szolgálnak a gondolatainkhoz.
Mivel az első benyomás állítja pályára az egész előadásunkat, kritikus, hogy az első percben mennyire tudjuk megragadni a hallgatóságunk figyelmét. A megfelelő technikát alkalmazva a bevezetésnél és azt szép angolsággal előadva – nem tudunk mellélőni!
5. Tanulj meg kapcsolati kifejezéseket, kapcsolószavakat
Ha megtanulsz 15-20 kifejezést párhuzamra, ellentétre, konklúzió vonására, ezeket sablonként tudod használni, hogy ötleteket, gondolatokat kapcsolj össze. Még ha ki is marad valami az izgalomtól, az átkötésekkel magabiztosan tudod menteni a helyzetet.
6. Tanulj meg SOS kifejezéseket, mondatokat, kapcsolódó idézeteket
Na, de mi van akkor ha leblokkolunk? Hiszen a legjobbakkal is előfordul, hogy egy idegen nyelven kicsúszik a lábuk alól a talaj, megakad a projektor, vagy megzavarnak minket. Arra az esetre ha leblokkolnál, érdemes megtanulni pár kifejezést, vicces elemet, hogy mentsük a menthetőt, időt nyerjünk és oldjuk a helyzetet.
7. Használd a retorikai elemeket
A retorika, avagy a meggyőzés művészete a legjobb barátunk egy üzleti előadás alatt. Az érdeklődés felkeltése, feszültség és kíváncsiság fokozása, ismétlések megfelelő használata, költői kérdések, szélsőséges ellentétpárok alkalmazása, túlzások vagy a személyes bevonódás - ezek mind, mind olyan technikák, amit érdemes kihasználnunk.
Az a jó, hogy csak egy-egy példamondatot kell angolul megtanulnunk egy-egy retorikai elemre, amit aztán szabadon tudunk használni és ráhúzni az adott szituációra – csupán egy két szót kicserélve benne. Tanulj meg retorikai elemeket, amivel hatásosabbá teheted az üzenetedet. Egy mondatra sokkal jobban emlékeznek, ha kiemelő szerkezetet használunk angolul, vagy költői kérdést teszünk fel. Vannak olyan nyelvtani struktúrák az angol nyelvben, amelyeket kifejezetten ajánlatos hatáskeltésre használni. Nézz TEDx vagy youtube videókat híres és hatékony előadásokról, hogy ötleteket meríts.
8. The end is the beginning
Nagyon figyelj a befejezésre: mivel mindig a prezentáció fajtája határozza meg a befejezés technikáját érdemes olyan zárómondatot ún. exit line-t választanunk, ami megragad a hallgatóság fejében, hiszen ez az, amit utoljára hall, amire oda fog figyelni. Érdemes angolul szóról szóra megtanulni az előadásod záró mondatait angolul, mert a közönség ezt fogja hazavinni magával.
9. Q&A
Sokan annyira rettegünk a kérdés-válasz résztől, amelynek az előadásunk után lenne a helye, hogy gyakran "megfeledkezünk” róla és ezért egyszerűen nem ajánljuk fel a hallgatóságnak – bár a prezentációnk fajtája indokolná.
Pedig általában jól fel lehet rá készülni! Egyrészt mi magunk is sokszor tudjuk, hogy milyen kérdésekre számíthatunk, másrészt van egy nagyon jó technika, ahogy összegyűjthetjük a potenciális kérdéseket: egy szakmabeli és egy laikus barátunkat megkérjük, hogy gyakorlás közben hallgassa végig a prezentációnkat, majd utána tegyen fel kérdéseket. Meg fogsz lepődni, hogy mennyire releváns kérdések fognak érkezni.
10. Higgy abban amit mondasz!
Add el magad! A sikeres prezentáció legfőbb kulcsa, hogy az előadó hisz abban, amit mond! Ez pedig látszik a közönség soraiból. Az érzelmi töltet, a nyomatékosítás és a személyes bevonódás megsokszorozza az előadás hatékonyságát. Tony Robbins nemzetközi előadó és világhírű coach szerint:
"information without emotion is not retained”
azaz az informácó átadás érzelem nélkül mit sem ér. Érzelmet pedig akkor tudunk leginkább közvetíteni, ha hiszünk abban, amit mondunk!
Az angol nyelvben rengeteg olyan szerkezet van, amelyek nyomatékosítás vagy érzelmi töltet kifejezésére különösen alkalmasak. Bátran használjuk őket! Pl.:
I do believe in the success of my presentaton.
Little did I know how successful I will become.
Under no circumstances would I ever cancel my presentation.
The more I practice, the more successful I will become.
Ha részt vennél egy online tréningen a prezentációs techinkád fejlesztésére, nézd meg ezt: